SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TURİZM İŞLETMECİLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)
Kuruluş
Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 17 Mayıs 2007 tarih ve 5662 sayılı kanunla kurulmuştur. Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, 2009-2010 eğitim öğretim yılında yüksek lisans eğitimine başlamıştır. Eğitim dili Türkçedir. |
Kazanılan Yeterlilik
Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve tezini başarıyla tamamlayan öğrencilere TURİZM İŞLETMECİLİĞİ alanında yüksek lisans diploması verilir. |
Yeterlilik Düzeyi
Yüksek Lisans |
Kabul ve Kayıt Şartları
Turizm İşletmeciliği Yüksek Lisans Programına başvuracak adayların, Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) Eşit Ağırlık puan türünden en az 55 puan almaları gerekmektedir. Adayların sahip olması gereken asgari lisans mezuniyet not ortalaması 100 tam puan üzerinden en az 60.10 veya dörtlük sistemde en az 2.29 olması gerekmektedir. Turizm İşletmeciliği Yüksek Lisans programına, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakülteleri, Turizm Fakülteleri, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulları ile eşdeğerliği Enstitü Müdürlüğünce onaylanan Fakülte ve Yüksekokul mezunlarının müracaatları kabul edilmektedir. Başvuran adayların ALES puanının %60’ı, lisans mezuniyet notunun %20'si, yabancı dil notunun %20'si dikkate alınarak sıralama yapılmakta ve yapılan sıralama sonucuna göre kontenjanın iki katı kadar aday mülakat sınavına alınmaktadır. Sınava alınan adayların ALES puanının %55'i, lisans mezuniyet notunun %15'i, yabancı dil notunun %15'i, mülakat/yazılı sınavı notunun % 15'i dikkate alınarak ikinci bir sıralama daha yapılmaktadır. Bu şekilde hesaplanan notun en az 55 olması gerekmektedir. İlan edilen kontenjan dahilinde en yüksek puandan en düşük puana doğru seçilen adaylar programa kayıt hakkı kazanırlar. |
Önceki Öğrenimin Tanınması
Bir öğrencinin; enstitüye asil öğrenci olarak kaydolmadan önceki son dört yarıyıl içinde herhangi bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programlarından asil öğrenci olarak alıp başardığı dersler veya lisans öğrencisi iken lisansüstü programlardan alıp başardığı dersler, danışmanı ve anabilim dalı başkanlığının teklifi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile kayıtlı olduğu programa aktarılabilir. |
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Turizm İşletmeciliği alanında yüksek lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması, genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması ve tezini başarıyla tamamlaması gerekir. |
Program Profili
Turizm İşletmeciliği Yüksek Lisans programının turizm sektörüne ve turizm eğitimine yönelik olmak üzere iki temel amacı bulunmaktadır. Programın birinci amacı, stratejik ve yönetsel karar verme konusunda turizm sektörünün ihtiyaçlarını karşılayacak yönetici adaylarını yetiştirmektir. Bu bağlamda, öğrencilere turizm sektörünün gelişmesinde önemli rol oynayacak bilgi ve becerilerin kazandırılması, yöneticilikte karşılaşabilecekleri sorunları analiz edebilmeleri ve problem çözme becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. Programın diğer amacı ise öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda akademik kariyer yapmak isteyen öğrencilere bilimsel düşünme ve araştırma yapma becerisi kazandırmak ve onları doktora eğitimi için yeterli düzeye getirmek hedeflenmektedir. |
Program Çıktıları
PÇ-1 | Turizm İşletmeciliği alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
PÇ-2 | Turizm alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri kavrar ve uygular. |
PÇ-3 | Turizm sektöründeki güncel konular ve sorunlar için yaratıcı ve pratik çözüm önerileri geliştirir. |
PÇ-4 | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak alanıyla ilgili bir araştırmayı planlar, yürütür, değerlendirir ve rapor halinde sunar. |
PÇ-5 | Makro ve mikro ölçekte turizm plan ve politikaları konusunda ayrıntılı bilgi sahibi olur. |
PÇ-6 | Ulusal ve uluslararası turizm işletmelerini etkin şekilde yönetebilmek için gerekli olan önemli işletmecilik ilkelerini bilir, eleştirel şekilde değerlendirir ve uygular. |
PÇ-7 | Turizm işletmeciliği ile ilgili rekabet stratejileri geliştirir ve uygular. |
PÇ-8 | Alanında uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde yürütür. |
PÇ-9 | Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan davranışlar ve yetkinlikler geliştirir. |
PÇ-10 | Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir. |
PÇ-11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
PÇ-12 | Turizm İşletmeciliği alanıyla ilgili bilgisayar yazılımı, bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
PÇ-13 | Toplumsal ve mesleki etik değerleri kavrar, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışlar geliştirir. |
PÇ-14 | Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim ve sunum becerileri gösterir. |
PÇ-15 | Sosyal adalet, kültürel değerler ve çevreye duyarlılık gibi konularda yeterli bilince sahip olur. |
Mezunların İstihdam Profili
Mezunlarımızın iş bulma imkânları genel olarak iki alanda yoğunlaşmaktadır. Mezunlarımız, turizm ve ağırlama endüstrisinde faaliyet gösteren işletmelerde orta ve üst düzey yönetici veya üniversitelerde araştırmacı/öğretim elemanı olarak çalışabilmektedir. |
Üst Derece Programlarına Geçiş
Yüksek lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla doktora programlarında öğrenim görebilirler. |
NEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TURİZM İŞLETMECİLİĞİ
TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI
TURİZM İŞLETMECİLİĞİ TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI |
||||||
I. YARIYIL |
||||||
KODU |
S/Z |
ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
TUİT 501 |
Seçmeli |
Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 503 |
Seçmeli |
Turizm Pazarlaması |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 505 |
Seçmeli |
Turizm İşletmeleri Yönetimi |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 507 |
Seçmeli |
Örgütsel Davranış |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 509 |
Seçmeli |
Turizm Planlaması |
3 |
0 |
3 |
6 |
TURİZM İŞLETMECİLİĞİ TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI |
||||||
II. YARIYIL |
||||||
KODU |
S/Z |
ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
TUİT 502 |
Seçmeli |
Turizm İşletmelerinde Finansal Yönetim |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 504 |
Seçmeli |
Turizmde Ürün Çeşitlendirme |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 506 |
Seçmeli |
Liderlik Teorileri |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 508 |
Seçmeli |
Turizmde Kalite Yönetimi |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 510 |
Seçmeli |
Yiyecek İçecek İşletmeleri Yönetimi |
3 |
0 |
3 |
6 |
TURİZM İŞLETMECİLİĞİ TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI |
||||||
III. YARIYIL |
||||||
KODU |
S/Z |
ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
TUİT 511 |
Seçmeli |
Turizm Hukuku |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 513 |
Seçmeli |
Turizm İşletmeleri Yönetim Etiği |
3 |
0 |
3 |
6 |
TUİT 515 |
Seçmeli |
Dönem Projesi |
0 |
1 |
0 |
18 |
A) Turizm İşletmeciliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı Derslerinin Ders Kodu, İçeriği ve Kredisi
I. YARIYIL
TUİT 501 Bilimsel Araştırma Yöntemleri (3+0-3)
Bu dersin ana amacı, öğrencilere kendi bilim alanında bilimsel araştırma soruları bulma ve geliştirme ve bu sorulara bilimsel araştırma yoluyla çözüm bulabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktadır. Bu dersin sonunda öğrencinin araştırma problem ve soruları geliştirmesi ve mevcut soru ve problemlere çözümler üretecek, cevaplar verecek, bilimsel standartlara uygun araştırma yapması beklenilebilir. Dersin temel içeriği şöyle özetlenebilir: Bilimsel araştırmaların özellikleri ve amaçları; Araştırma çeşit ve yöntemleri; Metodoloji kavramı; İstatistik ve Hipotez testi; Veri kaynakları ve veri toplama; Araştırma önerisi; Araştırmanın değerlendirilmesi; Araştırmanın yazılması ve yazım kuralları.
TUİT 503 Turizm Pazarlaması (3+0-3)
Turizm Pazarlaması Kavramı Gelişimi ve Önemi; Turizmde Pazarın Yapısı; Turist Davranışı; Turistik Ürün ve Hizmet Politikaları; Turizmde Fiyatlandırma; Turizm Dağıtım Kanalları; Turizmde Tutundurma Çalışmaları; Turizmde Destinasyon Yönetimi; Turizmde Pazarlama Planlaması; Turizmde Stratejik Planlama ve Yönetim; Pazarlama Denetimi ve Performansın Ölçümü; Turizmde Pazarlama Araştırması; Global Turizm Stratejileri; Toplantı Turizmi Pazarlaması; Turizm Pazarlamasında Haberleşmenin Önemi ve Halkla İlişkiler
TUİT 505 Turizm İşletmeleri Yönetimi (3+0-3)
İşletme yönetimi ve yöneticilik hakkında genel kuramsal bilginin ve yönetim kuramındaki gelişimin verilmesini amaçlayan bu derste yönetim düşüncesindeki başlıca gelişme evreleri, işletme yönetimi ile ilgili teori ve yaklaşımlar, bu yaklaşımların günümüz koşullarında irdelenmesi, bu yaklaşımların öne sürdüğü başlıca kavramsal araç ve teknikler, toplam kalite ve globalleşme, karar verme süreci ve teknikleri konuları işlenmektedir.
TUİT 507 Örgütsel Davranış (3+0-3)
Davranış Kavramı; İnsan Davranışının Temelleri; Davranış Bilimlerinin Tanımı ve Diğer Bilimlerle İlişkisi; Örgütsel Davranışın Tanımı; Örgütlerde Algılama; Kişilik ve İş; Örgüt Kültürü; Tutum ve İş; Örgütlerde Motivasyon; Örgütlerde Liderlik; Örgütlerde İletişim; Örgütlerde Kişilerarası İletişim.
TUİT 509 Turizm Planlaması (3+0-3)
Turizm sektörünün mikro ve makro boyutları ve bunlara bağlı turizm politikaları, SWOT analizi ve strateji belirleme, turizm planlamasının esasları, kalkınma planları içindeki yeri, ticaret ve ödemeler bilançosuna etkileri.
II. YARIYIL
TUİT 502 Turizm İşletmelerinde Finansal Yönetim (3+0-3)
Turizm işletmelerinde finansal planlama, turizm işletmelerinin dönemsel özelliği ve risk unsuru, turizm yatırımlarının değerlendirilmesi, bütçeleme, işletme sermayesi ve finansman yöntemleri, örnek olay çalışmaları.
TUİT 504 Turizmde Ürün Çeşitlendirmesi (3+0-3)
Turistik Ürün, Turistik Ürün Çeşitlendirilmesi, Alternatif Turizm, Özel İlgi Turizmi, Gençlik Turizmi, Kırsal Turizm, Eko-Turizm, Yayla Turizmi, Milli Parklar ve Turizm, Kültür Turizmi, İnanç Turizmi, Kongre Turizmi, Sağlık Turizmi, Mağara Turizmi, Kış Turizmi, Av Turizmi, Yat Turizmi, Mutfak Turizmi, Spor Turizmi, Golf Turizmi, Kamp ve Karavan Turizmi, Eğlence Turizmi
TUİT 508 Liderlik Teorileri (3+0-3)
Kişilik, liderlik kavramı, liderlik ve yöneticilik, liderliğin önemi, özellikler teorisi, davranışsal liderlik teorileri, durumsal liderlik teorileri, modern liderlik yaklaşımları, liderlikte güç ve etkileme, farklı örgütsel kademelerdeki yöneticiler için gerekli olan liderlik davranışları ve becerileri, liderliğin öğrenilmesi.
TUİT 508 Turizmde Kalite Yönetimi (3+0-3)
Kalite Kavramı, Kalitenin Tarihi Gelişimi, Klasik Yönetim Felsefesi ve TKY, Kalite Guruları, Deming’in Kalite Prensipleri, Toplam Kalite Yönetimi, Temel Unsurlar ve Uygulama Adımları, EFQM Mükemmellik Modeli, Kalite Maliyetleri, Faaliyet Bazlı Maliyet Sistemi
TUİT 510 Yiyecek İçecek Yönetimi (3+0-3)
Turizm işletmeciliğinin değişik alanlarında verilen yiyecek ve içecek hizmetlerinin yönetimine ilişkin bilgileri içerir. Nitelikli hizmetin sunulabilmesi için, geliştirilmesi gereken yönetim süreçleri, politikaları ve stratejileri incelenir. Yiyecek ve içecek hizmetlerinde planlama, maliyet ve denetim teknikleri ele alınır.
III. YARIYIL
TUİT 511 Turizm Hukuku (3+0-3)
Turizmde kamusal örgütlenme, seyahat mevzuatı, otel, motel, yat işletmeciliği ve turizm endüstrisine ilişkin hukuki düzenlemeler, turizm endüstrisinin uluslararası özellikleri dolayısıyla sektörün uluslararası hukuki sorunları.
TUİT 513 Turizm İşletmelerinde Yönetim Etiği (3+0-3)
Etik kavramının kuramsal temelleri. Etik davranışın toplumsal etkenleri; kültür, değerler, normlar, görgü kuralları. Amaçlanan sonuç etiği. Kural etiği. Etik sisteminde toplumsal sözleşme. Etik sisteminde kişisel etik. Yönetimde etik. Mesleki etik işlevi. Örgütsel etik işlevi. Ödev sunumu ve uygulama örnekleri.
TUİT 515 Dönem Projesi (0+1-1)
Tezsiz Yüksek Lisans programındaki öğrencilerin bir öğretim üyesi gözetiminde Dış Ticaret alanındaki bir konu üzerine dönem projesi çalışması.